Copiii se nasc genii. 98% dintre ei devin mediocri. Cum le cultivam creativitatea?

In anii ‘60 George Land si Beth Jarman au aplicat un test de creativitate folosit de NASA unui esantion de 1600 de copii de 3-5 ani. Au repetat testele pe acelasi esantion la distanta 5 ani si 10 ani.

Iata ce au descoperit:

  • 3 – 5 ani – 98% au avut scor de geniu
  • 8 – 10 ani – 32% au avut scor de geniu
  • 13 – 15 ani – 10% au avut scor de geniu

Au aplicat testul si pe un esantion de adulti mai mari de 25 de ani si doar 2% au avut scor de geniu.

Ne nastem creativi, dar uitam sa gandim liber. Ceva in dezvoltarea noastra intervine si ne plafonam. Nu exista studii care sa gaseasca o corelatie intre sistemul de invatamant si inabusirea creativitatii, dar multi oameni inovatori marturisesc ca urasc scoala.

via GIPHY

Gandire divergenta versus gandirea convergenta

Daca ar fi numim cateva moduri in care putem folosi o agrafa, probabil ca am gasi 10-15 idei. Un om cu adevarat creativ va gasi 100-200. De ce? Pentru ca suntem educati sa gandim convergent, nu divergent.

Gandirea convergenta inseamna sa cautam variante de solutii si o alegem pe cea mai corecta. Toate drumurile duc la aceeasi solutie. Scoala incurajeaza acest tip de gandire.

Gandirea divergenta inseamna sa ne depasim zona de confort si sa cautam cat mai multe solutii la o problema. Eliminam toate barierele impuse sau reale si cautam cat mai multe solutii, cat mai creative. Redactorii de la site-ul UpWorthy, de exemplu, compun cate 25 de titluri pentru fiecare material. Primele 10 titluri sunt usor de gasit, dar cele mai creative solutii le gasesc dupa ce au compus deja 20 de titluri. Sunt sigura ca ati dat de cateva ori click pe articole UpWorthy pentru ca au titlurile atat de bine alese.

Cum ne putem ajuta copiii sa fie mai creativi?

Inainte de a reforma invatamantul sau de a cauta solutii in mediul privat, exista cateva lucruri pe care le putem face. In primul rand, ar fi ideal sa incurajam gandirea divergenta: sa lasam copiii sa gaseasca solutii cat mai creative. Un exemplu este sa il intrebam pe copil ce putem gati din ingredientele pe care le avem in casa. Multe dintre combinatii va vor lasa cu gura cascata, altele s-ar putea sa fie chiar interesante. Si uite asa iesim si noi din zona de confort.

Cand cititi cu copiii, implicati-i in poveste. Intrebati-i ce ar face in locul personajelor, cum ar rescrie el finalul etc.

Poate cel mai important… lasati copiii sa se joace cat mai mult, cat mai des, in aer liber si… cel mai important independent. Lasati-i sa inventeze jocuri, sa gaseasca solutii singuri!

Cum devenim noi mai creativi?

Nu, nu este totul pierdut pentru noi, majoritatea de 98% de adulti “normali”. Exista minim o speranta: sa ne imaginam ca suntem copii. Asa ne recomanda psihologii Darya Zabelina si Michael Robinson.

Cativa studenti au fost invitati sa isi imagineze ca nu mai au scoala in ziua respective si pot face absolute orice isi doresc. Au fost intrebati unde ar merge, ce ar vedea, ce ar face. Studentilor dintr-un grup li s-a spus ca trebuie sa isi imagineze ca au 7 ani. Celuilalt grup nu i s-a spus asta.

La 10 minute dupa acest test al imaginatiei, studentilor li s-a dat si un test de creativitate. Tinerii care si-au imaginat ca au 7 ani au avut rezultate semnificativ mai mari decat colegii lor.

Hai sa mai dam din cand in mintea copiilor! Si sa ii lasam pe copiii nostri sa copilareasca.

Imagine principala: Beave1 / Via reddit.com

You may also like

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *